Water - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu Water - Reisverslag uit Foz do Iguaçu, Brazilië van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu

Water

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Bas

13 April 2014 | Brazilië, Foz do Iguaçu

Buenos dias;
Voor de derde keer zijn wij deze reis op het Aeroparque vliegveld van Buenos Airos. Gisteren hebben wij onze eerste ervaring gehad wat er gebeurd, als je een vlucht mist, daarover later meer.

Na onze acclimatiseer week in Buenos Aires, vlogen wij (met vertraging) dinsdag naar Iguazu. Dit ligt in het noordoosten van Argentinië en staat vooral bekend om de op 1 grootste watervallen ter wereld (voor achtergrond zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Watervallen_van_de_Igua%C3%A7u ). In het dorpje was het goed toeven. Bier en wijn werden geserveerd in koelers met ijs en je krijgt daar een fles van 0.65 liter voor de prijs van een vaasje in Nederland. We verbleven in een hostel, waar de mieren zo nu en dan over de muren liepen, wc niet zo van doorspoelen houdt, badkamer onder water staat na het douchen, de bedden voelen alsof ze 20 jaar oud zijn en koffie met theezakjes worden gemaakt. Daarentegen was het schoon, was er stabiele wifi, werd er ontbijt geserveerd door vriendelijk en behulpzaam personeel en betaalde wij maar zo’n 25 euro per nacht (lang leve de crisis in Argentinië deel 1).

Dat het herfst aan het worden is in Iguazu konden we goed merken. Na een benauwde aankomst gingen wij op de eerste dag naar de Argentijnse kant van de watervallen. Na een zonnige ochtend, ging het bij aankomst heel hard en lang regenen en onweren, waar wij niet helemaal op voorbereid waren. Uit medelijden adapteerde een Braziliaanse familie ons meteen en leende ons hun paraplu. Dit hielp ons goed door de ochtend heen, alleen na een boottochtje waar we ook de waterval in gingen waren we voorgoed doorweekt. Met ook tropische onweersbuien in de middag leidde dit tot zeer koude ervaringen later op de dag. Voordeel van het zeer slechte weer, was dat de watervallen nog indrukwekkender waren, park relatief rustig was en we alle ruimte hadden om alles te bewonderen en vast te leggen (zie bijgevoegde foto’s).

Op dag 2 (prachtig weer) wilden wij naar de Braziliaanse kant van de watervallen, alleen hoorden wij in de ochtend dat er een landelijke staking was in Argentinië (achtergrond is de grote inflatie, waardoor alle bezittingen van de Argentijnen in een half jaar 30% minder waard is geworden). Als alternatief gingen wij nu lopend naar een opvanghuis voor vogels en oerwouddieren. Daarna hebben wij vanaf het 3 landen (eigenlijk 3 waterenpunt) Paraguay en Brazilië kunnen zien. Na onze wandeltocht van zo’n 15 kilometer sloten wij af met ijs op 5 wegenpunt van Puerto Iguazu (wie heeft er voorrang? Zie foto).

Dag 3 was de staking voorbij en reden de bussen weer. Uiteraard was er weer regen en onweer, om ons extra water te bieden bij het bezichtigen van de overige 20% van de watervallen in Brazilië (weer 4 paspoort stempels rijker). We hadden ons nu wat beter voorbereidt in kleding (zie foto’s) en toen het ook nog droog werd in de middag was de dag helemaal geslaagd! Einde middag kwamen wij in het centrum een ouder echtpaar uit ons hostel tegen en die wilden, dat wij bier met hun gingen drinken. In het kader van rent a friend, hebben wij de rest van de middag, als gesprekspartner gediend voor een vrouw uit Brazilië (die in Buenos Airos woonde) en een man uit Ierland (die in de VS woonde).Was best gezellig en over belangrijke zaken gepraat, als wie de keeper wordt van Nederland op het WK, River Plate of Boca, de blauwe koers van de Peso en wat te doen in Argentinië en Brazilië. Na ons afsluitdiner, kregen we als echte afsluiter van het mooie Iguazu symbolisch nog 1 onweersbui mee op onze laatste trip naar het hostel.

De volgende dag hoopten wij via Buenos Aires naar Trelew te vliegen, alleen had onze vlucht zoveel vertraging, dat het spannend werd of wij onze overstap gingen halen. Maar met de gedachte, dat alle vluchten in Argentinië minimaal een uur vertraging hebben, maakten wij ons hier niet heel druk over. Uitgestapt uit ons vliegtuig zagen wij op het scherm “gate closed” staan. In een laatste poging het vliegtuig naar binnen te rennen (wat ook mogelijk was), lieten wij ons maar stoppen door de stewardess die ons vertelde naar een balie te gaan voor een nieuwe vlucht. Daar stonden wij dan om 19.30 uur. Daarna heeft het ons ruim een uur gekost om onze bagage te vinden en ze eerst niet zo behulpzaam waren. Alle bagage was weg en wij wisten niet waar we zouden eindigen, hadden we het wel spannend (lesson learned: houd altijd je bagage tag bij je, is heel handig als je bagage zoek is).

Uiteindelijk kwam onze bagage alsnog boven water (20.30 uur), kregen wij om 21.00 uur een hotelsuite bijna zo groot als ons appartement (wat wel prettig is na 2 weken budget slapen, zie foto), gratis taxi rit (21.45 uur), diner (22.30 uur), taxi rit en hebben wij de beste economy plaatsen op de vlucht (zondag 13 april, tijdens AZ). Weer een ervaring rijker en op naar Trelew en Puerto Madryn voor het begin van ons Patagonië hoofdstuk!

• 14 April 2014 - 12:38

Margriet:

Wat een indrukwekkende foto's van de watervallen!! Beetje jammer van de regen, maar het blijft prachtig. Geniet er van!

Margriet

• 15 April 2014 - 14:29

Arnold:

Heeey! Zo te lezen en zien vermaken jullie je goed. Mooizo!!
    Een erg mooi land zo te zien, beetje nat, maargoed, dat mag de pret niet drukken :-)
    Ik zie het volgende verhaal wel weer voorbij komen!

Groeten, Arnold

• 16 April 2014 - 17:09

Hanneke:

Wat een schitterende foto's. Wel een beetje jammer van het weer, maar desalniettemin een prachtige ervaring. Blijf ervan genieten!! groetjes

• 16 April 2014 - 18:44

Mieke:

Jammer van al het water maar alsnog een mooi avontuur erbij. Leo, ik dacht dat jij wel een sprintje zou trekken naar het vliegtuig zoals je altijd op A'dam cs deed voor de trein ;) altijd spannend die aansluitingen, maar zoals je ziet....uiteindelijk komt het allemaal goed. Je kunt je druk maken omdat je je vlucht hebt gemist maar uiteindelijk hebenn jullie een fijne hotelkamer ervoor in de plaas gekregen! (Ok ik zou me ook wel druk maken als mn bagage 'kwijt' zou zijn) Volgens mij hebben jullie helemaal de backpackers vibe te pakken! :) x

• 18 April 2014 - 12:12

Sharon:

Jeetje Leo wat een ervaringen!
    Iguazu ziet er prachtig uit en idd wat een water.Mocht de pret niet drukken zie ik op de foto's.
    Veel plezier op jullie volgende avontuur, hou je Ajax ook nog een beetje in de gaten ;)

X Sharon