Waah er zit een kikker in mijn laars! - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu Waah er zit een kikker in mijn laars! - Reisverslag uit Rurrenabaque, Bolivia van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu

Waah er zit een kikker in mijn laars!

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Bas

05 Juni 2014 | Bolivia, Rurrenabaque

La Paz, de grootste en belangrijkste stad van Bolivia. En dat merk je, het heeft alle kenmerken van een grote stad, veel verkeer, veel mensen, veel drukte. Iets waar niet onze voorkeur ligt, maar toch hebben wij ons twee dagen goed vermaakt in la Paz. De eerste dag zijn we de naar de highlights van de stad geweest en een Nederlands restaurant bezocht en een heerlijk broodje kroket gegeten. Onze tweede dag in la Paz was iets spectaculairder. La Paz ligt wederom erg hoog boven zeeniveau(3700m) en je hebt dan ook de mogelijkheid om met een mountainbike van een berg af te sjeezen naar 1000m boven zeeniveau, deze mountainbiketour wordt ook wel de deathroad genoemd. De weg is erg mooi, supermooie uitzichtpunten, maar voert je langs de afgrond. We zagen op een punt ook een bus in het ravijn liggen. Met de juiste gids gingen we met flinke tempo naar beneden en kwamen we heelhuids beneden aan. Flinke adrenalinekick, maar we houden wel van beetje avontuur.

Om nog meer avontuur op te zoeken, hebben we een minivliegtuig genomen naar de amazone, om daar 6 dagen in de jungle en zogenoemde Pampas te verblijven. Eerst gingen we drie dagen naar de jungle. We hadden een tour geboekt, waar we met zijn tweeën en onze gids terug naar de basis zijn gegaan. We kregen mee: water, pasta, fruit, klamboe, slaapzak en een campingmatras. We werden gedropt in de jungle en moesten zelf een kamp opbouwen, door bomen om te hakken, etc. Gelukkig hadden we onze gids mee, want een scoutinglesje zou geen overbodige luxe zijn. Toen we aankwamen in de jungle hebben we eerst drie uur gewandeld om een goede kamp op te bouwen. Daarna gingen we de jungle in, om mooie planten, bomen en dieren te spotten. En ooh god wat ben ik onwetend met wat er allemaal in de natuur is, zo hebben we uit een boom water gedronken, tattoo laten zetten met sap uit bladeren, muggenbulten bestreden met sap van bomen, bomen die ruiken naar kaneel, smaken naar knoflook etc. En onze gids pakte onderweg allemaal dingen op zoals een kokosnoot, delen van planten en bomen en ik maar denken, wat moet je daar allemaal mee, is toch nutteloos. Achteraf kregen we elke keer een mooie cadeautjes uit de jungle, zo heb ik een mooie ring van een kokosnoot, ketting gemaakt van wat lijkt op kralen van een plant en tas van de huid van een boom. En elke keer was ik weer verbaasd dat het zo mooi werd en dat dat kan!

Naast planten en bomen, zijn er ook veel dieren in de jungle; vogels, apen, spinnen, krokodillen, slangen, schildpadden, kikkers noem het maar op. Meest spannende vond ik de jaguars, je zag overal de voetsporen maar niet de jaguars zelf. We gingen ook de voetsporen volgen en kwamen toen uit bij botten en delen van een varken, ook zagen we dat ie een dier had weggesleept van de rivier, toen we die volgde kwamen we bij een krokodil uit. Onze gids vond dat we nog een souvenirtje verdiende en haalde de tanden van de krokodil uit zijn mond, asjeblieft!

Na deze eerste drie dagen gingen we verder naar de Pampas, Pampas is één rivier waar alle dieren zich omheen bevinden. De dagen in de Pampas zijn iets makkelijker, want je doet alles met een boot en langs het rivier hebben ze een lodge geboekt, met daarin een bed met een matras, jeeh!! In de Pampas is het veel makkelijker dieren spotten, zo hebben we onwijs veel krokodillen gezien, supermooie vogels, dolfijnen, en mijn lievelingsdieren: aapjes! Overal waar je bent zijn dieren, je moet dus op je hoedde zijn, iets wat een stadsmeisje niet is gewend. Zo trok in voor het vissen laarzen aan, maar het leek wel of me sok dubbel zat of zoiets, ik besteedde geen aandacht aan, maar toch ging ik naar 20minuten even kijken, zat er potverdorie een kikker in mijn laars!!

Iets wat zowel bij de jungle als bij de Pampas voorkomt is dat je moet vissen voor je avondeten. Nou hou ik niet zo erg van vis, verklaard misschien ook dat mijn vangst is uitgekomen op nul vis. Maar Bas was er een stukje beter in, die heeft zelfs een aantal piranha’s gevangen.

 

Na zes dagen in de warme jungle met onwijs veel muggen vonden we het genoeg geweest en zijn we afgereisd naar onze laatste dagen in Bolivia: Copacabana, heerlijk relaxen!


  • 05 Juni 2014 - 15:43

    Hanneke:

    Wauw wat een grandioze tijd beleven jullie toch. Het "beetje"jaloers dat ik was is nu "super" jaloers. Eindeloos!!!!

  • 08 Juni 2014 - 09:40

    Nels Rood:

    fijn om op de hoogte te blijven van jullie geweldig reis.Super.
    Geniet van alles.H.groet Lauw en Nels.

  • 09 Juni 2014 - 18:26

    Remco:

    Hoi Leonie,

    Leuk om jullie verhalen te lezen en foto's te zien! Jullie zijn een prachtige reis aan het maken. Ik wens jullie nog heel veel plezier toe!

    Groet,
    Remco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie en Bas

Wij gaan naar Zuid-Amerika

Actief sinds 26 Feb. 2014
Verslag gelezen: 315
Totaal aantal bezoekers 8192

Voorgaande reizen:

01 April 2014 - 23 Augustus 2014

Zuid-Amerika & Florida

Landen bezocht: