Vakantie! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu Vakantie! - Reisverslag uit Bogota, Colombia van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu

Vakantie!

Door: Bas

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Bas

12 Augustus 2014 | Colombia, Bogota

We hebben nu echt vakantie! Hadden wij dat dan niet de voorgaande 4 maanden? Nee, want reizen is natuurlijk niet hetzelfde als vakantie. Reizen is net werk met het vroege opstaan, lange dagen, fysiek afzien en constant moeten aanpassen aan een nieuwe leefomgeving. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de erbarmelijke weeromstandigheden, waarin wij ons hebben bevonden. Maar nu is dit allemaal voorbij, augustus is mijn vakantiemaand en dat vieren wij dan ook. Plaats van bestemming: Colombia!

Vanuit Ecuador zijn we per bus, taxi en lopend naar de grens met Colombia gegaan om vervolgens onze eerste vakantieactiviteit te voltooien. Vanuit mijn jeugd ben ik geïndoctrineerd, dat bij vakanties het eindig bezoeken van kerken horen, dus die hebben we maar meteen bij de grens (Ipiales) van ons lijstje gehaald. Opvallend hierbij was, dat wij de enige niet Colombianen leken te zijn. Misschien heeft, dat te maken met het negatieve reisadvies wat geldt voor het zuiden Colombia. Met een collectivo (een gezamenlijk taxibusje, wat in dit geval vooral collectief wachten betekende) gingen we naar de eerste verblijfplaats; Pasto. Om niet al te lang in dit gebied te hoeven verblijven hebben we hier 1 nachtje geslapen in de meest gezellige (of noem het lugubere) wijk van Pasto. Dit gevoel werd versterkt door de receptionist van ons hotel, die ons vertelde niet verder dan de overkant van de straat te gaan voor ons eten.

De volgende dag (nachtbussen worden hier afgeraden) hebben we nog een hele dag in een minibusje gezeten, om Cali te bereiken. Het bovenstaande klinkt toch niet als vakantie? Dat klopt, maar om tot de plaats van bestemming te komen is altijd even afzien. Aangezien onze bus ten koste van een boompje moest uitwijken voor een doldwaze bus, die in de bocht wilde inhalen, hebben we ook nog een tijdje langs de kant moeten staan. Gelukkig viel de schade mee, en kwamen we ’s avonds in Cali aan. In Cali hebben wij om ons vakantiegevoel weer aan te wakkeren de dierentuin bezocht, welke de mooiste van Zuid-Amerika schijnt te zijn. Voor ons voelde dit echt als een reünie met alle dieren, die we de afgelopen maanden in het wild hebben gezien.

Na Cali zijn we doorgereisd naar het toeristenhart van Colombia; het dorpje Salento in het Zona Cafetera. Hier hebben ze naast heel veel koffieplantages, ook palmbomen van 60 meter hoog (wij hebben graag wat palmbomen op vakantie). Hier hebben we heerlijk gewandeld, van de zon genoten en het productieproces van de “beste koffie ter wereld”.

Er is geen betere dag om verder te reizen in de vakantie, dan zwarte zaterdag. We kozen daarom ook deze dag uit om met de bus naar Bogota te gaan. Waar we in Europa last hebben van caravans, lijken de Zuid-Amerikanen vooral met de vrachtwagen te reizen. Dit in combinatie met wat mooie bergpassen gaf ons de mogelijkheid om vol te kunnen genieten van het landschap en Jean Claude van Damme films in het Spaans. In Bogota hadden we een heerlijke hotelsuite met 3 bedden, keuken en woonkamer voor onszelf. Vanaf daar hebben we museums bezocht (gratis op zondag, dus we waren niet de enige Nederlanders…), een grafitietour gedaan en de plaatselijke berg bezichtigd.

Het enige wat ontbrak in onze reis en vakantie was de combinatie zon, zee en strand. Bij eerdere pogingen hadden we bijvoorbeeld wel zee en strand, maar ontbrak de zon. Dit moet veranderen en daarom zijn we vanuit Bogota naar het Colombiaanse eiland San Andres gevlogen. Deze locatie is erg geschikt voor zonnen, snorkelen, tax free shoppen en krokodillen uit het water vandaan trekken. Dit alles hebben wij dan ook veelvuldig gedaan, naja dat krokodillen trekken was meer Leonie haar hobby dan de mijne. Helaas komt er ook aan alle mooie een einde, dus ook San Andres, Colombia en Zuid-Amerika.

Morgen vliegen wij naar Florida voor deel 2 van onze vakantie. Misschien als jullie meer reacties achter laten, dan bij ons vorige verhaal, geeft Leonie jullie nog een verslag hierover.

• 13 Augustus 2014 - 16:11

Theo S:

Het was toch wel een heel bijzondere en mooie kerk. Is dit stukje van je opvoeding toch niet voor niets geweest.

• 13 Augustus 2014 - 19:32

Nels Rood:

Wij hadden altijd gedacht(aangenomen)dat jullie 4 maanden op reis zouden gaan,die zitten er inmiddels toch wel eens op?????geniet nog even van de vakantie voor je het weet ben je weer thuis!!!!!

• 15 Augustus 2014 - 20:57

Liesbeth En Peter:

Voor het eerst lukt het me iets over jullie reis te lezen, wat een belevenis, Geniet ervan. Groetjes

• 17 Augustus 2014 - 21:04

Hanneke:

Jeetje, wat is die tijd omgevlogen. Geniet nog even van deze fantastische periode !!!!

• 18 Augustus 2014 - 14:11

Esmeralda:

Aaah super leuk!!! Colombiaa is ook geweldig :P Geniet lekker in Florida!!