Hoog, hoger, hoogst - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu Hoog, hoger, hoogst - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Leonie en Bas - WaarBenJij.nu

Hoog, hoger, hoogst

Door: Leonie

Blijf op de hoogte en volg Leonie en Bas

25 Mei 2014 | Bolivia, Uyuni

Na onze rondtrip in het noorden van Argentinië, zijn we vertrokken naar San Pedro de Atacama (Chili). Tijdens de roadtrip kwamen we steeds een Nederlands stelletje (Ilse en Bart) tegen en heel toevallig hadden zij ook de bus naar San Pedro genomen. Opzich een logische keuze want San Pedro is een dorp midden in het woestijn en dichtbij de grens met Bolivia en deze bus gaat maar 3 keer per week.

Overdag is het er erg warm (25 graden) en zodra de zon onder is wordt het erg koud (-5), dit komt voornamelijk omdat we ons op erg hoge hoogte bevinden. Wij hebben eerst twee dagen in San Pedro doorgebracht. We hadden een mountainbike gehuurd om door het woestijn te crossen en naar mooie grotten en valleien te fietsen, waar je de zonondergang kan zien. De andere dag waren we bezig met onze tour naar Salar de Uyuni (zoutvlakte van 10.582 km2) te regelen, na veel lezen en gehoord te hebben, is het belangrijk dat je de juiste touroperator kiest. Dit omdat het wel eens voorkomt dat je een dronken chauffeur treft of een chauffeur die niets uitlegt over de omgeving. Samen met Ilse en Bart hebben we na onze minionderzoek een tour geboekt: “Op hoop van zege!”
De volgende dag werden we opgehaald en onze 3 daagse tour door zoutvlaktes, geisers, woestijn, meren en extreme hoogtes en kou kon beginnen! We zaten met z’n 7en in een Lexus LX, naast ons een Braziliaans stel en onze chauffeur:Gilmar. Waaruit gelijk al duidelijk werd dat wij de juiste keus hebben gemaakt voor touroperator, want Gilmar zijn binnenkomer was tegen Bart.
Gilmar: Hoe heet jij?
Bart: Bart
GIlmar: Hoe?
Ilse: Bart van Bart Simpsons
Gilmar: Oh Bart! Ik heet Homer!
Dit is een beetje hoe veel gesprekken gingen met onze chauffeur, erg veel gelachen dus!
Naast gelachen hebben we tijdens deze drie dagen zoveel moois gezien, waar woorden duidelijk te kort schieten dus zie foto’s.

Enige nadeel van al dit moois is dat we de eerste nacht moesten slapen op 4100meter hoogte, waar het ‘s nachts -20graden wordt en onze verblijfplaats, maar 2 uur na zonsondergang elektriciteit heeft, geen verwarming en geen douches, ook de wc’s zijn goor, maar aan de andere kant heeft het ook wel weer iets. Je waardeert de luxe waarin wij wonen. Wel maakte Gilmar elke dag een heerlijk ontbijt, lunch en avondgerecht voor ons klaar. Nacht 2 hadden we wel een eigen kamer met douche. Alleen resulteerde dit nog niet in heel veel nachtrust, want om 5 uur ging de wekker, zodat we op de zoutvlakte de zonsopgang konden ervaren. Verder mochten wij ook onze eigen Loco (Spaans voor gek) foto’s maken op de zoutvlakte.

Na 3 dagen onwijs mooie natuur te hebben gezien en vele foto’s verder kwamen we aan in de stad Uyuni. Een stadje die niet veel heeft, dus wij zijn meteen met de bus vertrokken, 4uur later en redelijk vermoeid kwamen we aan in Potosi. In Ushuaia (Argentinië) had we al de stad bereikt met de status van meest zuidelijke stad van de wereld. Nu kunnen we ook op ons lijstje Potosi doorstrepen: Meest hooggelegen stad ter wereld (4.100 meter hoogte). Op deze hoogte wordt alles een beetje zwaarder, maar deze stad is zeker de moeite waard. Naast dat de stad best leuk is, zijn we hier naar een actieve zilvermijn geweest, waar de lokale werkliederen bezig zijn om naar zilver en andere mineralen te zoeken. We kregen een tour van een echte mijnwerker, wat echt indrukwekkend was, hij vertelde mooie verhalen en liet precies zien hoe het eraan toegaat, ook mochten we zelf aan de slag. Ondanks de risico’s en het vele krom lopen/ hoofd stoten was dit een van onze leukste tours.

Na Potosi merkte we dat behoorlijk toe waren aan relaxte dagen op iets minder hoogte, vandaar dat we naar de hoofdstad van Bolivia zijn gegaan: Sucre. Erg leuke stad, maar veel hebben wij daar niet gedaan, naast lekker rusten, genieten van de zon en mensen kijken. Het laatste wat perfect kan in het weekend van 25mei, vrijheidsdag van Boliva. Iedereen rukt in feestkleding uit om deze dag te vieren.

Op dit moment zitten we in de bus naar La Paz, de grootste stad van Bolivia, vanuit hier gaan we de Jungle in van Zuid-Amerika: Amazones. Daarna horen jullie weer van ons!